NE PLACE COMUNISMUL?

       
   
     Nu de puține ori mi s-a întamplat sa fiu fara sa vreau spectator la anumite discutii ale unor oameni mai in etate ,discutie despre vremurile de alta data .Cum era atunci pe vremea lui nea Nicu.Cat de bine era.Cum ca toata lumea avea de toate si toata lumea era bine .Nu ca acum,asta era principalul discutiei.Niciodata nu am incercat sa intru in aceste discutii pentru ca trebuie sa le dai dreptate ca sa poti sa participi la aceste discutii.Adica numai daca ai  o vaga parere ca nu crezi ca era chiar totul roz ,te-ai ars.Si incep cu fraze care mai de care mai convingatoare ca nu ai dreptate.
-Pai eu am casa ,datorita lui nea Nicu.zice coana Flori
-Toti avem.Si datorita lui aveti si voi acum.-zice si nea Viorel,un pensionar la vreo 70 si ceva de ani.Daca am pensie ,taica ,am ca am muncit 40 de ani in fabrica.Acuma ,unde mai munciti?Cum va mai luati case?Nu mai puteti ,ca au distrus astia totul.Mai bine era atunci.In fiecare an ma duceam cu familia in concediu,la mare ,la munte.Acuma ,voi mai puteti sa va duceti undeva?

     Cam acestea sunt parerile de rau a tuturor batranilor nostri.Bine ,am putea sa asternem pe hartie  sute de alte motive pro ale tuturor celor ce isi amintesc cu nostalgie epoca comunismului.Si nu pot spune ca nu au dreptate sa o faca.Cred ca acesta este cel mai mare regret al meu.Si anume ca nu au putut ,alesii,sa faca cumva ca cei ce au trait atunci sa nu aibe regretul ca au pierdut o viata ,cum spun ei ,fara lipsuri.
Argumentele mele care le-am dat  acestor oameni au fost prea putine si neavenite pentru ei .
Si anume m-am referit la faptul ca
- acum pot cumpara ce doresc(si nu sa stea cu zilele la cozi infernale pentru cateva sute de grame de salam).Raspunsul a venit imediat .Pai cu ce?Cu ce sa mai cumparam?Acuma sta in vitrina si ne uitam la ele .
-acuma pot sa vizioneze ce emisiuni doresc la tv.si cat vor dansii.La fel ca si raspuns mi-au zis ca tv.impuie capul oamenilor cu prostiile lor.
-acuma pot sa se exprime liber fara ai fi teama.Ca si raspuns?Cine ii aude.
-acuma ,cine doreste poate sa plece afara.Si ce sa facem afara?Sa isi bata strainii joc de noi.Lucram unde ei nu vor.Sa faca la noi locuri de munca ,sa muncim .
Cert este ca argumente aveam destule dar fara folos.Orice as fi spus pentru ei acea etapa a vietii lor fericite nu aveam cum sa o umbresc.
Ma cam intriga lucrul asta stiind ca ,copil fiind (pe la revolutie nu aveam decat vreo 11 ani),mama ne mai trimitea pe mine si pe sora mea sa stam pe la cine stie ce cozi sa luam ce o avea.Da,exact ce o avea.Asa ne spunea mama cand plecam.Daca se stia ca baga la alimentara de exemplu pui si acestia ajungeau sub forma de bomboane cubaneze ,bomboane cumparam.Tin minte ca o data ne-am pus la coada cam pe la ora 7 dimineata.Eram in vacanta,si cam asta era preocuparea noastra,sa stam la coada la ce s-o da.Si trebuia sa vina branza.Insa din pacate acolo ,la acel centru nu a mai ajuns branza ci niste banane.Credeam la un moment dat ca fiecare isi va lua scaunelul,catelul,vecinu cu care venise si puloverul de crosetat si va pleca.Nici vorba.Parca mai inversunati erau.Din pacate nu am apucat sa iau si eu pentru ca toata lumea crease o invalmaseala de nedescris.Nu se mai tinea cont de biletele,liste,caci asa se proceda,,te puneai la coada trecut pe o lista,nu asa oricum,nu erai pe lista si aveai bonulet cu nr.nu pupai ce trimiteau ei.Si cand te gandesti ca erau niste amarate de banane ,verzi ca patrunjelul ,de care am aflat adevarata lor culoare abia dupa 90,cand incepuse sa apara din tarile lor de bastina si puteam jura ca acelea nu sunt acele fructe pe care le stiam eu si care avusesem norocul sa le gust la un moment dat.
 Culmea este ca lor,oamenilor le placea lucrul asta.Cu asta se ocupau.Cozi erau la orice.Sifoane,vin,tuica,ulei,zahar orice.Si cozi ,frate situate pe cativa zeci de metri si in lungime si in latime.Si acum am in ochi imaginea vitrinelor de alimentara.Pline cu conserve de ulei de masline si cutii cu creveti chinezesti.De luat in calcul totusi ca acum uleiul de masline poate reprezenta o mica avere pe cand atunci il aveai la indemana.De multe ori il mai folosea mama ,la diverse mancaruri ,in lipsa celui de floarea soarelui.Si mi se parea oribil.Avea o culoare neagra ca de petrol de schimba toata mancarea.
 E si nu am putut uita ca atunci cand ma aflam la cate o coada ,mai pe soptite ,vorbeau oamenii intre ei despre regimul comunist.Nici unul nu era multumit.Absolut deloc.Dar nu aveau curajul sa o spuna.Toata lumea stia ce se intampla daca aveai numai tupeul sa vociferezi ceva.Si nu numai persoanei in cauza i se intampla acest lucru ci si la toata familia.
Tin minte ca o vecina binevoitoare ,il parase pe tata la securitate  cum ca avem prin casa tot felul de obiecte scumpe si bani,bijuterii.Lucru care nu stiu cum il stia dansa deoarece acesta nu calcase niciodata pragul casei noastre.Spre norocul nostru pot spune noi nu detineam aceste lucruri ,tata fiind un amarat de santierist si mama casnica si cu 3 copii.Dar frica, parintilor mei ,cand au venit acestia si au inceput sa scotoceasca prin toata casa, a fost imensa .Lucruri aruncate,sparte tipete sa scoatem lucrurile de valoare de unde le-am ascuns.Nu va pot descrie.Exact ca in filmele cu nazisti unde acestia ii asuprea pe evrei.Exact la fel.
 Lucruri mult mai rele si mai grele acesti oameni nu si le mai amintesc sau nu mai doresc sa si le aminteasca.Sau poate ei au avut norocul de a nu li se intampla nici un lucru groaznic atunci in aceea epoca si e normal sa ai anumite regrete.Vacantele ce spun ei ca le faceau,casele ce le erau date,locurile de munca si altele.
 Nu poate spune nimeni din cei ce au trait atunci ca nu au auzit macar o oroare din cea ce a facut sistemul atunci.E foarte adevarat si nu ar fi demn de apreciat faptul ca regimul construit a construit mult.Si nimeni nu a mai avut putere sa o faca dupa.Dar cu ce pret?
 Oameni decedati la caldirile mastodont facute de acesta,oameni ce au vrut sa spuna ceva ,surghiuniti si asupriti de securitate,femei incarcerate si terorizate deoarece incercau sa faca avorturi pentru ca ori nu isi mai doreau copii ori aveau deja prea multi.Sa nu uitam ca o mare parte din generatia noastra pana in 40 de ani suntem decretei.Si anume ,se daduse decret ca femeia sa faca 5 copii ca sa fie declarata mama eroina.Cate femei nu au murit ca ori incercau ele sa faca ceva ori se duceau pe la asa zis oameni ce stiau sa faca asa ceva.Stiu pe cineva care si-a pierdut sotia in acest mod.Aveau deja 3 copii.Ultimul dintre ei nu avea decat cateva luni cand aceasta a ramas insarcinata din nou.Daca mergea la spital ,acolo nimeni nu se baga sa faca  avort,deoarece avea decat 3 copii.Aveai voie ,cu cerere dupa 5 copii sa renunti la alta sarcina.Si asa ss-a dus la cineva ce chipurile stia sa faca acest lucru.Dupa 2 luni sotia a murit ,iar omul a ramas cu 3 copii .
Drame de genul si nu numai au fost cu nemiluita si pot fi insirate in nenumarate carti ,nu doar una .
Ma gandesc daca oare acesti oameni ce ridica in slavi comunismul ar putea fi cumva convinsi ca acesta nu era chiar asa de benefic pentru noi.Oare pentru ei inseamna ceva ca mii de tineri pana in 30 ani si-au pierdut atunci viata pentru ca ei sa poata fi liberi in exprimare?
Oare cat va trebuii sa treaca si cat va trebuii aratate ororile comunismului pentru ca acesti oameni sa isi dea seama ca sunt intradevari liberi.
Pasarea ce o tii in colivie si ii dai drumul sa zboare e mult mai fericita cu toate ca stie ca acolo sus va trebuii sa lupte mult sa se hraneasca ,sa se apere cea ce tu ii oferi.
Pentru mine ,faptul ca ma pot exprima liber si pot spune ce ma doare fara nici un pic de teama ,primeaza in fata faptului ca nu pot lua ce doresc din magazin,nu am o casa care pot spune ca este a mea sau un job care pot spune cu siguranta ca il voi avea si maine.

Comentarii

  1. IONION11/7/14

    INTERESANTA POVESTIOARA TA.CRED CA TOTI AVEM MAI MULTE DE GENUL ASTA.ASTA BINE ASTIA CARE AM PRINS CATIVA ANISORI PE ATUNCI.

    RăspundețiȘtergere
  2. ALEXANDRA11/7/14

    eu nu am decat 24 de ani ,dar cu siguranta nu mi-as fi dorit sa traiesc atunci.Am mai auzit pe unchii mei cand mai povesteau ca ei au fost la revolutie si ce nenorociri se faceau atunci.

    RăspundețiȘtergere
  3. david1311/7/14

    Stiu si eu o poveste.Prin anii 87 cativa tineri vroiau sa fuga afara,si au zis ei sa treaca granita la sarbi inot.Pe unul dintre ei l-au impuscat in cap.Sau cel putin asa se auzise.

    RăspundețiȘtergere
  4. deEYA11/7/14

    pe atunci se auzea din gura in gura ca nu era televiziune sau radio care sa transmita asa ceva.eram f.mica atunci ,nu aveam decat 2 ani dar mi-au povestit ai mei mai tarziu ce se intampla.

    RăspundețiȘtergere
  5. Anonim11/7/14

    Da ,exact ,toata lumea stia sau auzea ce se intampla dar la toti le era frica sa faca ceva.Si cand s-a intamplat cu Timisoara a fost cat pe ce sa sigileze orasul ca zvonurile sa nu ajunga si in celelalte orase.

    RăspundețiȘtergere
  6. bono timisoara11/7/14

    A fost genocid la Timisoara.Aveam 14 ani cand s-a intamplat si tin minte ca am vrut eu si alti 3 prieteni de ai mei sa mergem si noi la revolutie.Mama m-a inchis in casa.Doi dintre prietenii mei au murit atunci.Nici macar nu au stiut pentru ce.

    RăspundețiȘtergere
  7. bono timisoara11/7/14

    A fost genocid la Timisoara.Aveam 14 ani pe atunci si impreuna cu alti 3 prieteni de ai mei am vrut sa mergem si noi la revolutie.Mama m-a inchis in casa.Doi dintre peietenii mei au murit impuscati .Nici nu au stiut de ce.

    RăspundețiȘtergere
  8. Ideea este ca toti acesti oameni care nu accepta acum faptul ca ,comunismul nu a fost nici pe departe asa roz,atunci aveau mai putin cu 25 ani deci se situau undeva la 40 si ceva de ani cum am fi multi dintre noi acum,si totusi nu pot sa isi aduca aminte de relele facute de acel regim.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si mai mult,copii de 20 si ceva de ani de acum stiu de toate acestea din presa,net si alte media si se infioara de ce se intampla atunci.

      Ștergere
  9. Anonim11/7/14

    Dar cum ramane cu casele date de regimul comuniism,cu tot ce facea pentru tara.Stiti doar sa dati sfaturi ca e mai bine acum.Cu ce este mai bine?Ca stati de inebuniti pe calculatoare si scrieti numai tampenii.Eu am muncit 25 ani si acum am o pensie de 470 de lei.Ce sa fac cu ei?Sa vedem ce o sa mai luati voi.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. bono timisoara11/7/14

      Eu nu zic ca nu este adevarat cea ce spuneti dumneavoastra,dar de vina sunt pana la urma tot oameni ca dumneavoastra ce le-a fost teama sa iasa atunci la revolutie si care a-ti lasat copii sa moara ca voi sa puteti sa va spuneti supararile acum.Daca mai era Ceasca acum si aveai aceasi pensie ce faceai te mai plangeai?Oricum nu aveai ce sa cumperi cu ea si o puneai la saltea.

      Ștergere
  10. ionica11/7/14

    Nu vedeti ca nu este zi sa nu ni se prezinte la tv cate un criminal ce a nenorocit lumea prin diferite puscarii?

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Barfe...barfe si iar barfe

PERLELEEEE DE LA BAC.....